راهنمای کامل انتخاب اسباب بازی کودک دختر و پسر

Monday، ۲ Khordaad ۱۴۰۱

مهمترین نکات برای خرید اسباب بازی

اسباب بازی نقش مهمی در زندگی و رشد کودک دارد و نباید تنها به جنبه ی سرگرمی آن توجه کرد . بچه ها به وسیله اسباب بازی ها دنیای پیرامون خود را کشف میکنند و مهارت های جدید می آموزند

بنابراین انتخاب اسباب بازی برای کودکان و برای سلامت روان کودک اهمیت فراوانی دارد و باید به دقت و با توجه به توانایی های مختلف کودک انتخاب شود .

در این بخش قرار است به این موضوع بپردازیم که چه نوع اسباب بازی انتخاب کنیم تا کودکمان بتواند استعداد هایش را پرورش دهد؟

مفیدترین اسباب بازی ها چه ویژگی هایی دارند؟

به طور خلاصه، مفیدترین اسباب بازی ها آن هایی هستند که به بیش ترین اقدام توسط کودک نیاز دارند. هر چه کودک بیشتر از ذهن و بدن خود استفاده کند، بیشتر یاد می گیرد .

آیا اسباب بازی ها می توانند " بچه مرا باهوش تر کنند " چون بسته بندی ها و تبلیغات آنها اغلب این ادعا را دارند؟

بیشتر محصولاتی که این ادعا را دارند، هوش کودکان را افزایش نمی دهند و صرفا جنبه ی تبلیغاتی دارند .در حقیقت، وسایل خانگی ایمن (کاسه های پلاستیکی برای پر کردن وخالی کردن،

بالش برای بالا رفتن و درست کردن غار، لباس های خاص برای پوشیدن ( اغلب بهترین ابزار یادگیری هستند. به یاد داشته باشید، هر چه کودک شما از ذهن و بدن خود بیشتر

برای حل مشکل و توسعه ایده هایش استفاده کند، بیشتر یاد می گیرد.

بهترین اسباب بازی برای کودک چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

والدین با دقت و هوشیار، در انتخاب و خرید اسباب بازی به نکات کارشناسان توجه میکنند، نکاتی که در این بخش میخواهیم به آنها توجه کنید

  • اسباب بازی هایی که بیان هنری کودک را تشویق می کنند

به کودکان اجازه دهید تا لگو و ابزار های ساخت و ساز ، خمیر بازی، قیچی کاری، ماژیک و مداد، رنگ انگشتی و کارت ها، خلاقیت خود را پرورش دهند .

  • اسباب بازی هایی که کودکان را به دنیای اطراف متصل می کند

به دنبال اسباب بازی هایی بگردید که نشان دهنده شخصیت کودک شما هستند، مانند یک شخصیت اکشن یا یک قهرمان محبوب و یا یک اسباب بازی

از کارتون محبوب شان.

  • اسباب بازی مناسب ساختن برای بچه های هفت ساله

کودکان در این سنین از بازی با گل سازی ، اسباب بازی های ساخت و ساز ، ابزارهای موسیقی ساده کودکان، کتاب ها و پازل لذت می برند.

  • اسباب بازی هایی را که با دوستانشان به اشتراک بگذارند

توسعه و رشد اجتماعی در سنین پایین بسیار مهم است. کودکان را به داشتن دوست و به اشتراک گذاشتن اسباب بازی های خود با آنها تشویق کنید.

  • اسباب بازی هایی که فعالیت در سنین 5 و بالا را ارتقا می دهند

کفش های اسکیت، دوربین های کودکانه ، سورتمه، بادبادک، نقاشی، لوازم دوخت و ابزار را انتخاب کنید. به خصوص دوچرخه بسیار

در این سن توصیه میشود البته ابعاد دوچرخه باید متناسب با کودک انتخاب شود

  • اسباب بازی هایی کودک را در محیط خود درگیر می کند

ماشین ها، هواپیما ها ، آزمایش های علمی، وسایل ماموریتی، تلسکوپ، یا هر چیز دیگری که ایجاد حافظه می کند را امتحان کنید.

  • اسباب بازی هایی بر تعامل با کودکان بزرگ تر تاکید می کنند

بازی های تعاملی مانند پازل، بازی های دونفره مثل منچ و دومینو به بچه های بزرگ تر اجازه می دهند با هم بازی کنند. اسباب بازی های پیش دبستانی

برای تحریک تخیل کودکان شما طراحی شده اند و علاقه به یادگیری را تشویق می کنند، اما بیشتر از هر چیز، بسیار سرگرم کننده هستند.

چه نکاتی باعث میشود اسباب بازی سرگرم کننده باشد ؟

این راهنما به شما کمک می کند بهترین اسباب بازی های قدیمی را که برای همه سرگرم کننده است را انتخاب کنید

  • تنوع پذیری را در نظر بگیرید

در هنگام خرید اسباب بازی از تعداد قابلیت های وسیله آگاه شوید و برای کودکتان اسباب بازی انتخاب نمایید که در خود امکان چند نوع بازی مختلف را دارند

زیرا چنانچه پیش از این هم در نجمون گفتیم اینگونه اسباب بازی ها برای مدت طولانی تری مورد علاقه بچه ها هستند.

  • فعالیت بدنی کودک را مهم بشمارید

اسباب بازی ها باید توان جسمی بچه ها را به کار گیرند تا قدرت آنها افزایش یابد و تخلیه انرژی صورت گیرد تا سبب آرامش روحی و جسمی آنها شود

پس نباید اسباب بازی به گونه ای باشد که کودک را در حد یک تماشاچی نگه دارد زیرا در واقع بچه ها می خواهند با بازی برای زندگی آماده شوند.

  • انتخاب اسباب بازی نباید همیشه هماهنگ با جنسیت کودک باشد

در هنگام خرید اسباب بازی مورد نظر برای کودکتان به فکر مهارت های خاصی که مورد نیاز زنان یا مردان هست باشید اما اسباب بازی را با این اجبار که تو دختری یا پسری برای آنها تهیه نکنید.

اگر فرزند شما دختر است و ماشین بازی می کند یا پسر است و عروسک بازی را دوست دارد، نگران نشوید و اجازه بدهید مدتی این کار را تجربه کند.

  • به انتقال فرهنگ و تغییر الگوهای زیبایی شناسی و هویتی اسباب بازی توجه کنید

برای کودک خود اسباب بازی هایی که پوشش های عریان و نیمه عریان و آرایش صورت و اندام خاصی هستند انتخاب نکنید زیرا این گونه اسباب بازی ها الگوهای زیبایی شناسی و هویتی را تغییر می دهند.

  • از تحریک حواس کودک غافل نشوید

هنگام خرید وسایلی را که در تربیت فرزندتان موثر است تهیه نمایید . بهتر است اسباب بازی به گونه ای باشد که صدای کمتری تولید کند و بچه بتوانند با تمرکز بخشی از آن را در جای مخصوص خود قرار دهند تا برنده بشوند.

به چه نکات دیگری در انتخاب اسباب بازی باید توجه کنیم؟

علاوه بر مواردی که در بالا توضیح داده شد چندین چیز وجود دارد که باید درهنگام خرید نظر به آنها توجه ویژه نمایید که شامل ، ایمنی و کیفیت و سن مناسب یادگیری و قیمت است.

  • ایمنی

زمانی که کودک شما به سه سال می رسد زمانی است که نوزاد شما از مرحله نوزادی خارج می شود و دقیقا همان زمانی است که دوران به دهان بردن اشیا پایان می یابد

لذا شما می توانید اسباب بازی های کوچک تر یا اسباب بازی هایی با قطعات کوچک تر تهیه کنید ، اما این کار را حتما با احتیاط انجام دهید

اسباب بازی ها با قطعات کوچک باید با نظارت مورد استفاده قرار گیرند و با دقت بعد از استفاده قرار گیرند به خصوص اگر کودکتان دوستان یا خواهرو برادر کوچک تر دارد.

در حالی که کودکان بسیار بزرگ به نظر می رسند، اما واقعیت این است که آن ها هنوز در حال رشد و توسعه هستند و هر روز در حال بلند شدن و افتادن هستند

لذا دقت کنید که اسباب بازی های کودک شما هیچ لبه تیز یا برآمدگی تیزی نداشته باشند که در صورت افتادن می تواند باعث آسیب جدی شود.

  • کیفیت

کیفیت یک مساله بسیار مهم در زمان خرید اسباب بازی میباشد ، نه تنها به این خاطر که اسباب بازی های با کیفیت بالا معمولاً ایمن تر هستند, بلکه به این دلیل که آن ها هم دوام بیشتری هم دارند.

بسیاری از اسباب بازی هایی که برای گروه سنی کودک شما مناسب هستند برای ساله ای زیادی توسط کودک شما و فرزندان بعدی مورد استفاده قرار میگیرد.

  • سن مناسب

بازی کار فرزند شما است و در سال های قبل از مدرسه، بازی آن ها تا حد زیادی تقلید از کاری است که آن ها در دنیای اطرافشان می بینند.

بنابراین بهترین اسباب بازی ها برای این گروه سنی، اسباب بازی هایی هستند که از ابزارهای واقعی در زندگی تقلید می کنند.

به دنبال ابزاری بگردید که در کار خود استفاده میکنید از قبیل لوازم باغبانی، لوازم آشپزی و تلفن ، اما مطمئن شوید که آن ها اندازه و وزن مناسب کودک شما هستند.

  • قیمت

موقع خرید وسایل بازی تنها به فکر زیبایی و گرانقیمتی و جنبه دکوری بودن اسباب بازی نباشید زیرا در اینصورت به کودکتان

به خاطر جلوگیری از آسیب دیدن آن اجازه نخواهید داد که با اسباب بازی خود بازی کند و اگر اسباب بازی دچار آسیب بشود ممکن است عصبی شوید.

انتخاب یک اسباب بازی گران قیمت سبب می شود که کودک قناعت در زندگی را یاد نگیرد و تجمل گرایی در او نهادینه شود.

برای مشاهده ی نمونه ی عروسک های ضد حساسیت و قابل شستشو مناسب کودکان "کلیک کنید"